Ove namirnice poboljšavaju rad i zdravlje mozga

Naš je mozak pokretač gotovo svega, naših misli, pamćenja, koncentracije, pokreta, disanja ili otkucaja srca. Jeste li znali da određenim namirnicama možete pospješiti njegovu snagu, oštrinu i pamćenje?

Mozak i prehrana također igraju ključnu ulogu u dugovječnosti pa, prema Američkom nacionalnom institutu za starenje, to što jedemo može izravno utjecati na upale i oksidativni stres u našim tijelima. I jedno i drugo mogu utjecati na rizik od neurodegenerativnih bolesti, uključujući Alzheimerovu i Parkinsonovu bolest.

Nutricionistička psihijatrica Uma Naidoo, članica fakulteta Harvard Medical School, otkrila je za CNBCMake It što jede svakoga dana kako bi izoštrila pamćenje, koncentraciju i općenito poboljšala zdravlje mozga.

Tamna čokolada

“Tamna čokolada bogata je flavonolima kakaovca koji pomažu u očuvanju zdravlja moždanih stanica. Osim toga, sadrži vlakna koja pomažu smanjiti upale mozga i sprečavaju pad kognitivnih sposobnosti”, kaže Naidoo.

Zdrave mlade odrasle osobe koje su jele tamnu čokoladu, pokazala je studija iz 2020. godine, imale su bolje verbalno pamćenje dva sata nakon konzumiranja u usporedbi sa skupinom koja je jela bijelu čokoladu. Zaključak studije je da je to posljedica većeg sadržaja flavonoida u tamnoj čokoladi, a koji ljudima može poboljšati kognitivne funkcije.

Tamna čokolada, kaže Naidoo, ne bi smjela imati manje od 70 posto kakaa, ali upozorava i da ne pretjerujete s količinom. Optimalna količina za zdravlje našeg krvožilnog sustava, prema jednoj metaanalizi, iznosi oko 45 grama tjedno.

Bobičasto voće

“Bobičasto voće puno je antioksidanata, fitonutrijenata, vlakana, vitamina i minerala. Ovi hranjivi sastojci pomažu u očuvanju pamćenja, a vlakna koja sadrže hrane mikrobe u crijevima te oni pomažu smanjiti upale mozga”, kaže Naidoo i predlaže kombinaciju crvenih, plavih i crnih bobica.

Jagode, naprimjer, obiluju flavonoidima koji mogu pomoći usporiti pad kognitivnih funkcija. Borovnice sadrže različite vrste flavonoida povezanih sa sprječavanjem oksidativnog stresa, a kupine su velik izvor antioksidanata koji pomažu zdravlju moždanih stanica.

Naidoo napominje i da konzumiranje šarenih bobica može smanjiti simptome anksioznosti te pomoći u obrani od neurodegenerativnih bolesti poput demencije, a ona svakoga dana pojede obično pola šalice do šalicu bobičastog voća.

Kurkuma (pojačana crnim paprom)

Jedan od glavnih sastojaka curryja u prahu, kurkuma, sadrži spoj kurkumin, u kojem leži tajna dobrobiti ovog začina za jačanje mozga. Naidoo objašnjava da je kurkumin moćna protuupalna tvar, čija konzumacija može pomoći u smanjenju simptoma anksioznosti i pada kognitivnih funkcija.

Kurkuma je dobra i sama, ali njezine koristi dolaze do izražaja u kombinaciji s crnim paprom. Spoj piperin koji se nalazi u crnom papru aktivira kurkumin i povećava njegovu bioraspoloživost mozgu i tijelu. Stoga dodajte svojoj kurkumi prstohvat crnog papra, a kombinirati ih možete u jelima od riže, prilozima od krumpira ili zobenoj kaši.

Lisnato povrće

Glavna namirnica u prehrani zdravoj za mozak, kaže Naidoo, čini zeleno lisnato povrće. Ono sadrži folate, odnosno vitamin B9 koji podržava neurorazvoj i funkciju neurotransmitera, a njihov nedostatak povezan je s povećanjem simptoma depresije, kao i kognitivnim starenjem.

Naidoo su omiljeno lisnato povrće rukola, list maslačka, špinat, blitva i potočarka, a ako niste ljubitelj salata, savjetuje vam da u njima uživate tako da ih dodate svojim omiljenim jelima poput tjestenine, burritosa ili ih jednostavno stavite na pizzu.

Fermentirana hrana

Fermentacija uključuje dodavanje kulture mikroorganizama u hranu, a koji se hrane šećerima što ih ona sadrži. Tim procesom nastaju drugi proizvodi, poput mliječne kiseline, koji mogu stvoriti bakterije dobre za crijeva.

Naidoo ukazuje na vezu između crijeva i mozga te objašnjava da jedući fermentiranu hranu i poboljšavajući zdravlje crijeva možemo poboljšati i kognitivne funkcije.

Njoj omiljena fermentirana hrana je domaći kimchi, a jede ga kao međuobrok sa štapićima celera ili s drugim salatama te još preporučuje kiseli kupus, miso, kombuchu, kefir ili jogurt.

No s ovom hranom valja biti oprezan jer vas velike količine mogu napuhnuti, pa ako osjetite nelagodu, smanjite unos dok vam se tijelo i crijeva ne prilagode. Važno je i biti siguran da je hrana koju jedete doista fermentirana, u što biste se trebali uvjeriti pomoću oznake o živim aktivnim kulturama.

 

Izvor: tportal

Foto: Pexels

Autor: Predrag Martinović

Najnovije

Kako bi poboljšao vaše iskustvo na portalu, Jastrebarska Stvarnost pohranjuje privremene kolačiće u korisnička računala. Kolačići su tekstualne datoteke koje ne mogu naštetiti vašem računalu, a ako želite, možete ih obrisati u vašem pregledniku, no onda će vam se obavijest pojaviti prilikom sljedećeg otvaranja portala. Kolačiće možete onemogućiti u postavkama. Naša je dužnost zbog direkcije EU (EU Cookies Policy) zatražiti dozvolu za pohranjivanje kolačića. Pročitajte naše uvjete korištenja i pravila privatnosti za više informacija.

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji. Ispod je lista izvora koji automatski postavljaju kolačiće na Vaš uređaj. Možete ih pojedinačno uključiti ili isključiti u bilo kojem trenutku. Pročitajte više u našim pravilima privatnosti

Neophodni kolačići trebali bi biti omogućeni uvijek kako bismo mogli spremiti vaše postavke kolačića.

Ova opcija je uvijek automatski uključena i postavlja samo jedan funkcionalni kolačić u Vaš preglednik kako bi sustav znao koje su vaše postavke. Taj kolačić spriječava nepotrebno pojavljivanje ovog prozora.

Ovaj kolačić će dozvoliti učitavanje skripte Google Analytics usluge koja prati Vaše korištenje ove stranice. Također dozvoljava instalaciju Google Analytics kolačića.

Google Analytics prati koje članke čitate, koliko vremena provodite na stranici i ostale parametre Vaše aktivnosti na našoj stranici. Koristimo Google Analytics uslugu kako bismo što bolje mogli analizirati korištenje naše stranice te na taj način pružili najbolju moguću uslugu Vama.

Isključivanjem ovog kolačića onemogućavate učitavanje skripte Google Analytics-a i onemogućavate praćenje Vašeg kretanja na ovoj web stranici.

Ovaj kolačić će dozvoliti učitavanje skripte Google Adsense usluge koja koristi prikupljene podatke o Vašim aktivnostima na internetu kako bi Vam omogućila personalizirane oglase na našim stranicama.

Isključivanjem ovog kolačića, onemogućavate Google skriptu koja instalira kolačić na Vaš preglednik koji služi kako bi Vam donio relevantne, personalizirane oglase na našoj web stranici.

Uključivanjem ovog kolačića dozvoljavate učitavanje skripte našeg partnera "Midas Network d.o.o." koja prikazuje relevantne oglase na našim stranicama.

Onemogućavanjem ovog kolačića spriječavate našem partneru "Midas Network d.o.o." prikazivanje relevantnih, sponzoriranih oglasa.

Ovaj kolačić dozvoljava učitavanje skripte koja omogućuje prikazivanje i korištenje Facebook sustava za komentiranje članaka.

Onemogućavanjem ovog kolačića spriječavate učitavanje i korištenje Facebook komentara na našim stranicama što također spriječava instalaciju Facebook kolačića koji prati Vaše ponašanje na našim stranicama kako bi Vam mogao prikazati relevantnije sadržaje kasnije.

Ova opcija dozvoljava učitavanje skripte koja omogućuje povezivanje sa sustavom "OneSignal" koji koristimo kako bismo Vas mogli obavijestiti o svim novim sadržajima na našoj stranici ako prihvatite slanje notifikacija na Vaš uređaj.

Onemogućavanjem ove opcije spriječavate učitavanje skripte za uslugu "OneSignal" koja u tom slučaju neće raditi. Ako želite obavijesti o novim sadržajima na našim stranicama, omogućite ovu opciju i prihvatite notifikacije kada Vam se pojavi prozor s upitom.

Dozvoljavanjem ove opcije prihvaćate učitavanje fonta na našoj web stranici koji dolaze sa Google-ovih servera. Google svakom takvom konekcijom prikuplja podatke korisnika.

Onemogućavanjem ove opcije spriječavate učitavanje skripte za Google Font-ove što spriječava njihovo prikupljanje podataka korisnika, ali također onemogućava učitavanje zadanog fonta na web stranici što bi moglo narušiti Vaše korištenje stranice.